چه فرقی بین زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد؟

چه فرقی بین زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد؟


نوزادان می توانند از دو روش پا به این دنیا بگذارند؛ خانم های باردار می توانند زایمان طبیعی یا جراحی بنام سزارین داشته باشند، اما هدف اصلی هردو روش زایمان، تولد یک نوزاد سالم است.


زنان و زایمان، نازایی، سزارین، زایمان، زایمان طبیعی، درمان بیماری های زنان، هیسترسکوپی، کیست تخمدان، میومکتومی، متخصص زایمان، متخصص زنان و زایمان، سزارین یا زایمان طبیعی، متخصص زنان خوب در اصفهان، مامایی، متخصص زنان و نازایی در اصفهان، ناباروری زنان، باروری زنان، زنان نازا، زایمان کردن، تولد چندقلویی، اسپاینال، اپیدورال، بیهوشی، زایمان بی درد، زایمان بدون درد، همسر در کنار

زایمان طبیعی روشی است که در ایران برای تولد دو نوزاد از هر سه نوزاد استفاده می شود. طبق گفته بسیاری از متخصان، عموما خانم می گویند که زایمان مهبلی ، حس تجربه طبیعی را به مادر می دهد. آنها همچنین اضافه کردند زنانی که زایمان طبیعی کرده اند، ممکن است علاقه بیشتری به زایمان مجدد داشته باشند.

متخصص دیگری می گوید:بدون توجه به اینکه مادر چه نوع زایمانی را انتخاب کرده است، باید اطلاعات کافی در مورد گزینه های زایمان در اختیار خانم ها قرار گیرد، بنابراین آنها می توانند با اطلاعات کافی پروسه زایمان خود را انتخاب کنند.

در این بخش مهم و بسیار پرجزئیات بارداری و نوزاد اطلاعات بیشتری در مورد مزایا و معایب زایمان طبیعی آورده ایم.


مزایای زایمان طبیعی برای مادر:

وارد شدن به اتاق زایمان و انجام یک زایمان طبیعی یک پروسه طولانی است که ممکن است مادر را از لحاظ جسمی خسته کند و کار سختی برایش باشد. اما یکی از فواید زایمان طبیعی این است که زمان ریکاوری کوتاه تری در بیمارستان نسبت به سزارین نیاز دارد.

اگرچه قوانین متفاوت است، زمانی که فرد بعد از زایمان طبیعی باید در بیمارستان بماند، بین 24 تا 48 ساعت است.

اگر خانمی احساس بهبودی داشت، ممکن است بیمارستان را زودتر از زمان تعیین شده ترک کند.

خانم هایی که زایمان طبیعی دارند، ممکن است به دلایل مشکلاتی از قبیل ترس، خونریزی شدید، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد ماندگارتر از سزارین اجتناب کنند.

و یکی دیگر از فواید این است که یک مادر بعد از جراحی ممکن است هوشیاری کمتری داشته باشد، اما بعد از زایمان طبیعی می تواند بسرعت فرزند خود را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد.


زنان و زایمان، نازایی، سزارین، زایمان، زایمان طبیعی، درمان بیماری های زنان، هیسترسکوپی، کیست تخمدان، میومکتومی، متخصص زایمان، متخصص زنان و زایمان، سزارین یا زایمان طبیعی، متخصص زنان خوب در اصفهان، مامایی، متخصص زنان و نازایی در اصفهان، ناباروری زنان، باروری زنان، زنان نازا، زایمان کردن، تولد چندقلویی، اسپاینال، اپیدورال، بیهوشی، زایمان بی درد، زایمان بدون درد، همسر در کنار

معایب زایمان طبیعی برای مادر:

در طول زایمان طبیعی، خطری که وجود دارد این است که ممکن است پوست و بافت اطراف واژن در حین حرکت نوزاد به سمت مجرا کشیده و پاره شود. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد، ممکن است مادر به بخیه نیاز پیدا کند یا اینکه ضعف و جراحت را در ماهیچه لگن احساس کند که در کنترل ادرار و عملکرد روده تاثیرگزار است.

بعضی از مطالعات نشان می دهد خانم هایی که زایمان طبیعی دارند، مشکلات بیشتری در روده و بی اختیاری ادرار نسبت به خانم هایی که سزارین انجام داده اند، پیدا می کنند. همچنین سرفه کردن، عطسه یا خنده نیز ممکن است باعث نشت ادرار در آنها شود.

بعد از زایمان طبیعی ممکن است مادر بین مقعد و آلت تناسلی خود احساس درد کند.


مزایا و معایب زایمان طبیعی برای نوزاد:

بعضی از مزایای زایمان طبیعی برای نوزاد وجود دارد که به نگاه کردن مادر به نوزاد در حال تولد می توان اشاره کرد که در سزارین این امکان وجود ندارد و مادر می تواند خیلی سریع به نوزاد شیر بدهد.

در طول زایمان طبیعی، ماهیچه های درگیر به دلیل فشار معمولا مایع درون ریه نوزاد را تخلیه می کنند که نوزاد را از مشکلات تنفسی دور می کند.

کودکانی که از زایمان طبیعی متولد شده اند، ممکن است در طول زایمان در مجرای مادر نوعی باکتری مفید دریافت کنند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از کشش روده ای جلوگیری می کند.

اگر یک خانم زمان زیادی در اتاق زایمان باشد و یا در زایمان طبیعی نوزاد درشت باشد، یکی از خطراتی که وجود دارد این است نوزاد در طول زایمان دچار جراحت هایی از قبیل کوبیدگی پوست سر یا شکستن ترقوه شود.


در طول زایمان طبیعی چه اتفاقی می افتد؟

در مورد خطرات زایمان طبیعی بهتر است مروری به دوران دبیرستان داشته باشیم:در روتین زایمان، ماهیچه های شکمی سر نوزاد را در مجرای زایمان به سمت پایین هل می دهند که این مجرا بین استخوان لگن و استخوان دنبالچه قرار دارد.

در زمان زایمان این مجرا گشاد می شود، بطوریکه سر و شانه های نوزاد را در خود جای می دهد. سپس سر نوزاد در نقطه ای بین مهبل و مقعد کشیده می شود تا اینکه کودک از مهبل خارج شود.

آیا آسیب زننده است؟

تصور کنید که یک توپ بولینک بین مقعد و مهبل قرار گرفته است، با بی حس کردن هم باز احساس درد خواهید داشت.

مسیری که کودک داخل مجرا طی می کند، نقش اساسی خواهد داشت.

سر نوزاد باید به سمت پایین باشد، در صورت بالا قرار داشتن سر، وضعیتی ایجاد می شود که به آن بلک لیبر می گوید که باعث درد شدید بین مهبل و مقعد می شود. این اتفاق باعث طولانی تر شدن و فشار بیشتری از سمت نوزاد می شود.


زنان و زایمان، نازایی، سزارین، زایمان، زایمان طبیعی، درمان بیماری های زنان، هیسترسکوپی، کیست تخمدان، میومکتومی، متخصص زایمان، متخصص زنان و زایمان، سزارین یا زایمان طبیعی، متخصص زنان خوب در اصفهان، مامایی، متخصص زنان و نازایی در اصفهان، ناباروری زنان، باروری زنان، زنان نازا، زایمان کردن، تولد چندقلویی، اسپاینال، اپیدورال، بیهوشی، زایمان بی درد، زایمان بدون درد، همسر در کنار

چرا برخی از خانم ها سزارین می شوند؟

در بعضی موارد، سزارین به دلیل پرخطر بودن زایمان طبیعی برای فرد انتخاب می شود. یک خانم ممکن است از قبل به دلیل باردار بودن دوقلو یا چند قلویی، بداند که باید سزارین انجام دهد و برای آن برنامه ریزی کند، یا اینکه وضعیت های خاص دیگری مثل دیابت یا فشار خون بالا داشته باشد و یا به دلیل عفونت هایی مثل HIV یا بیماری های تناسلی دارد که ممکن است هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود و یا اینکه جفت جنین برای زایمان مشکل داشته باشد. در تمام این موارد سزارین توصیه می شود.

سزارین همچنین ممکن است در شرایط خاص دیگری نیاز باشد، مثل زایمان یک نوزاد با جثه بزرگ در مادری که لگن کوچکی دارد، یا اینکه کودک سرش به سمت پایین نچرخیده باشد و تلاش برای برگرداندن سر او به سمت پایین بی فایده باشد.

گاهی اوقات انجام سزارین توسط متخصص از پیش تعیین نشده است و فرد به دلایل اورژانسی مثل به خطر افتادن سلامت مادر، نوزاد و یا هردوی آنها مجبور به سزارین می شود.

این تصمیم گاهی اوقات ممکن است بعد از انتقال مادر به اتاق زایمان اتخاذ شود، مثل زمان هایی که زایمان طبیعی خیلی کند انجام می شود یا اینکه به کودک اکسیژن کافی نمی رسد.

گاهی اوقات انجام سزارین انتخابی است و ممکن است خود مادر به دلایل خاصی آن را انتخاب کند.ممکن است یک خانم به دلیل اینکه بتواند برای زایمان خود برنامه ریزی کند یا اینکه از خطرات زایمان طبیعی می ترسد، سزارین را انتخاب کند.

اگرچه سزارین عموما یک جراحی امن و در مواردی باعث نجات جان افراد می شود، اما در مقایسه با زایمان طبیعی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد.

در مواقعی که زایمان طبیعی بسیار دردناک یا خطرناک باشد، این زایمان یک جراحی اصلی محسوب می شود که در آن شکم مادر را باز می کنند و نوزاد را از رحم بیرون می کشند.

چون یک بار سزارین کردن، مادر را به سزارین در بارداری های بعدی سوق می دهد، به همین دلیل زایمان طبیعی عموما گزینه بهتری است.


بیشتر بخوانید

مراقبت های دوران بارداری


تفاوت این دو روش سزارین و طبیعی در زمان ریکاوری چیست؟

اگر هیچ گونه مشکلی برای فرد وجود نداشته باشد، ریکاوری بعد از زایمان طبیعی راحت تر و سریع تر از ریکاوری بعد از سزارین است.

در سزارین دوران بهبودی طولانی تر است. در زمان زایمان طبیعی می توانید از فردای آن روز سرپا شوید و بدوید.

اما اگر سزارین کرده باشید، تا چند وقت نمی توانید بدوید و یا حتی خیلی سریع راه بروید.

حداقل چیزی که می توان گفت این است که دوران ریکاوری آسان نیست.

در این زمان، در عین حال که همه چیز خوب است، اما نوعی شکنجه درونی را احساس می کنید. در این وضعیت به شدت احساس ضعف خواهید داشت. در حالیکه در حال ریکاوری بعد از جراحی رحم هستید، باید از نوزاد نیز مراقبت کنید.

سخت ترین قسمت این دوران این است که نمی توانید به مدت دو هفته بعد از عمل کارهای ساده روزانه را به تنهایی انجام دهید.

نیاز دارید که کسی تمام کارهایتان را انجام دهد. نمی توانید خودتان به تنهایی بنشینید یا راه بروید.

احساس نصف نیمه بودن دارید، چون جسم را تکان نمی دهید.


آیا هنوز هم سزارین را انتخاب می کنید؟

خیلی از خانم ها تنها به دلیل احساس امنیت و محافظت از جسمشان سزارین را انتخاب می کنند و معتقدند با این کار دیگر نگرانی تاریخ زایمان و تولد نوزاد را ندارند.معمولا پزشک تمام گزینه ها و شرایط انها را برای بیمار شرح می دهد.اما به یاد داشته باشید که حق انتخاب داشتن به این معنی نیست که هیچ خطری برای سزارین وجود نداشته باشد.


زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

امن ترین نوع زایمان، طبیعی است اما سزارین از طبیعی رایج تر است. سزارین نوع پیچیده تری از زایمان محسوب می شود.

کدام یک برای نوزاد بهتر است؟

مطالعات نشان می دهد که نوزادانی که با روش سزارین متولد می شوند، مشکلات ریوی بعد از تولد کمتری دارند ، اما بعد از چند روز کم کم خود را نشان می دهند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که بچه ها ممکن است مشکلاتی را به علت سزارین در آینده تجربه کنند که نگرانی هایی نیز در رابطه با آسم و آلرژی نیز وجود دارد. دانشمندان علت آن را میکروب می دانند.

نوزاد میکروب ها را از مجرای زایمان مادر در طول زایمان می گیرد. البته راه های دیگری نیز برای وجود میکروب به بدن نوزاد نیز وجود دارد. در زایمان طبیعی، پوست کاملا با پوست برخورد می کند. همین اتفاق نیز در سزارین می افتد. کودک تازه متولد شده ای را که می آورند و روی سینه مادر قرار می دهند؛ این کودک تمام میکروب های روی پوست مادر را به خود جذب می کند.